logotyp för kampanjen

 

"Sillen är en långsmal och blank fisk."

Den 5 december samlades drygt tjugo personer i Länsmuseets hörsal för att lära sig mer om hur man skriver lättlästa texter. Tyngdpunkten lades på texter för tryck och text på webben. Kursledare var Ida Andersen från Centrum för lättläst.

Vi var en brokig samling kursdeltagare från olika verksamheter i länet.
Arkiv, bibliotek, museer, kommun, landsting, Skogstyrelsen...

Kursdeltagarna   Ida Andersen

Ida gav en bakgrund till varför det är nödvändigt att vi blir bra på att skriva lättläst. 25% av landets befolkning har svårt att läsa och förstå det som de läser.
Det finns ett flertal olika anledningar till problemen och svårigheterna kan vara av många olika slag. Det är inte så att det alltid beror på något funktionshinder betonade Ida.

Därefter gick vi in mer på hur man skriver lättläst. Ida gav oss många råd och tips.
  • Skriv kort. Tag bara med det som är viktigt.
  • Tänk på målgruppen och anpassa texten.
  • Skriv med enkla ord.
  • Skriv enkla meningar.
  • Skriv kronologiskt från "start till mål".
  • Skriv direkt, skriv i du-form.
  • Skriv konkret. Undvik abstraktioner och bildspråk.
  • Skriv utan siffror och statistiktabeller.
  • Skriv med radfall. Korta rader och fortsätt gärna
    en mening på ny rad.
  • Tänk på typografin; textstorlek, typsnitt med mera.
  • Var mycket noga med de bilder du väljer att ta med.
Vilhelm Mobergs skrivtips tycker jag var bra.

  • Ha något att säga!
  • Säg det!
  • Säg inget mer!
Idas föreläsningar varvades med praktiska övningar i att bearbeta texter och att skriva lättlästa texter. Vi arbetade med några både avskräckande och roande exempel på svårbegriplig information. Avslutningsvis fick vi en informationstät text om sill och skulle omforma den till antingen en broschyrtext eller en webbsida.

Märta Molin och Ida Andersen   Kursdeltagana dricker kaffe   Ida Andersen

Som stöd under dagen hade vi ett kursmaterial från Centrum för lättläst. Ida hade några exemplar extra som vi fick behålla.
Om någon av er önskar ett häfte (Rakt på sak! - ett studiematerial om att skriva lättläst svenska) så hör av er till mig.


Per-Erik Wik
Länsbiblioteket Västernorrland
0611-86555
per-erik.wik@ylb.se





senast uppdaterad 2007-12-06
Ansvariga: ABM Resurs